Ziua Mondiala a Educatiei

Pe 5 octombrie 2010 se va sarbatori Ziua Mondiala a Educatiei.

Cum intampina dascalii aceasta zi?

Profesorii isi vor exterioriza nemultumirea mai mult, poate, ca altadata, prin miting. Avem profesori buni, care formeaza specialisti, buni sa lucreze pentru altii, dupa vorba unuia. Cei care mai au curajul de a ramane pe baricade, traiesc din multumirea spirituala si din dragostea pentru elevi, atat ii mai retine in sistem.

Si daca facem o comparatie cu profesorii din Vest si din alte tari europene, observam ca profesorii nostri au un regim special. In SUA, un profesor castiga astfel incat sa isi plateasca ratele si sa traiasca decent.

La noi birocratia este in floare, ne invartim in hartii, care de care mai voluminoase si mai sofisticate, nu se pune accentul pe practica, pe eficacitatea la catedra mai mult. Si, paradoxal, scoala romaneasca inca mai are taria de a crea buni specialisti, de a forma caractere care, din pacate, sunt inghitite de marea intunecata a societatii plina de peturi.

Daca ne gandim la valoarea invatamantului universitar contemporan, putem afirma ca, in multe privinte, lasa de dorit. Conform standardelor de admitere pe baza dosarului, „Intra cine vrea si iese tot cine vrea!”. O selectie riguroasa chiar de la admitere ar fi benefica pentru calitatea procesului instructiv-educativ, aceasta in detrimentrul fondurilor suplimentare ale universitatilor (taxele de orice culoare).

Care va fi viitorul scolii romanesti? Oricat de optimisti am incerca sa fim, daca nu se face o reforma in adevaratul sens al cuvantului, cu accentul pe dezvoltarea calitatii umane, pe recunoasterea meritelor profesionale si pe rasplatirea lor finaciar, pe imbinarea reala a teoriei cu practica si pe extinderea paletei de oferte extracurriculare, daca nu se vor impune mai multe sactiuni drastice abaterilor disciplinare atat in randul elevilor cat si in randul profesorilor, absenteismului si abandonului scolar, atunci ne vom scufunda, treptat, aidoma Titanicului.

Este bine sa preluam modele de la altii, dar nu sa le imitam, ci sa le adaptam realitatilor din invatamantul romanesc!

Si cine stie? Poate ne vom trezi cu profesori-roboti si la propriu si la figurat. La propriu, japonezii chiar au inventat un profesor-robot, ca in imaginea a doua din acest articol. Aceasta trebuie sa ne dea cel putin de gandit…

Acest articol a fost publicat în Fără categorie și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Ziua Mondiala a Educatiei

  1. Cristina zice:

    Orice reforma s-ar face in invatamint, atita timp cit statul detine monopolul in educatie, invatamintul nu o fie mai bun.

  2. nelutica zice:

    Daca Ministrul Invatamantului ar dori intr-adevar o schimbare benefica, ar face aceasta. Sunt cadre didactice competente care lucreaza la stat, dar trebuie alese si promovate in functii, astfel incat sa se produca o schimbare si trebuie si stimulate financiar. Nu cred ca este o solutie ca invatamantul privat sa detina monopolul in educatie, deoarece aceste forme de invatamant, desi sunt interesante, nu sunt tot atat de eficiente ca cele de stat. Am vazut aceasta la fata locului.

    • Cristina zice:

      🙂 Deci spui ca invatamintul de stat este eficient? Ha, ha. Atunci de ce sint atitia analfabeti functionali? De ce sint atitia oameni inculti? De ce ne plingem de manelisti si marinari?

      In Romania nu exista sistem privat, asa ca nu ai avut cum sa vezi acest lucru. Daca invatamintul de stat este asa de bun, cum de Romania nu are nici o universitate in TOP500?? Sa fim seriosi…daca te uiti la tarile unde sistemul public de invatamint nu detine monopolul, invatamintul universitar este foarte ridicat. Ai auzit de Harvard, Yale, Princeton? Toate astea sint private…..

  3. nelutica zice:

    Am auzit de universitatile respective si de mai multe in sistem privat, dar sa nu uitam ca acele universitati au o traditie. In Anglia, in USA, invatamantul particular are o traditie care este in corelatie cu mentalitatea diferita de a romanilor. Noi trebuie sa pornim de la realitatile noastre din sistem si sa ne imbunatatim performantele . Sunt analfabeti pentru ca nu au vrut sa invete si pentru ca au fost promovati mult prea usor, invatamantul are in parte vina sa. Sa nu uitam ca sunt oameni capabili care uimesc universitatile amintite de tine si care au pornit tot de la scoala romaneasca si au performat acolo, in strainatate. Deci este usor sa tragem concluzii pripite, esecul in educatie este corelat si cu esecul pe plan politic, economic. Toate se influenteaza!

  4. Cristina zice:

    De ce nu incepem si noi o traditie de felul asta? De ce sa nu lasam piata libera sa-si spuna cuvintul? Daca se poate in alte tari, de ce nu se poate la noi? Pentru ca statul continua sa indoctrineze oamenii si sa spuna ca doar statul stie sa educe, ceea ce nu este adevarat, ci din contra….

    Oamenii capabili care uimesc universitatile sint asa in ciuda scolilor de stat, nu din cauza lor. Ca si in economie, competitia produce lucruri mai bune. Daca in Romania exista numai scoala de stat, sau conform standardelor statului, scoala de stat nu are competitie si de aceea nu este interesata de mai bine. Stie ca oamenii nu au alta alegere.

    Esecul in politica si economie este pentru educatia nu este cum trebuie.

  5. nelutica zice:

    Partial sunt de acord cu unele afirmatii ale tale. Se pare ca nu lucrezi in sistem, din tot comentariul tau, dar asta nu ma deranjeaza. E bine sa incepem si noi o astfel de traditie, cu un invatamant particular solid, bazat pe competenta, dar la concurenta cu cel de stat, nu sa il anihilam pe cel prezent! Nu statul este cel de vina ca invatamantul particular este slab la noi, profesorii foarte buni pleaca in strainatate sa predea, invatamantul privat ar trebui sa isi dea mai mult silinta atunci sa ii atraga sa ramana in tara.
    Si te contrazic, am cunoscut persoane care au terminat liceul aici, si-au format o baza sau au terminat facultatea si au mers in strainatate sa isi continue studiile. Performantele nu se fac fara o baza, draga Cristina, nu te nasti invatat, poate doar un geniu, dar si acela trebuie sa isi dezvolte abilitatile.
    Politica si economia nu au ajuns asa din cauza educatiei, ci din cauza oamenilor, in primul rand a politicienilor interesati numai de propria persoana, lipsiti de valori morale, care nu vad importanta educatiei. Si sunt vinovati si cei care i-au ales!

  6. Cristina zice:

    Trebuie sa nu fiu de acord. Eu sint sigura ca monopolul statului este cauza invatamintului slab. In Romania nu exista invatamint particular pentru ca tot statul isi impune standardele. Invatamint particular inseamna ca statul nu se amesteca.

    Apoi, daca statului i-ar pasa de copii, acesta ar da voie copiilor sa invete abordind orice metoda posibila. O dovada puternica ca statul nu are interesul sa educe copiii este prin faptul ca nu lasa invatamintul privat sa fie privat si nu lasa libera educatia la domiciliu.

    Statul vrea control, nu educatie. Baza unei educatii nu trebuie neaparat sa se intimple in scolile de stat. Vrei sa spui ca numai in scolile de stat si doar statul stie ce trebuie invatat? Eu nu cred.

    Scoala de stat a scos oameni interesati de propria persoana, i-au invatat ca valorile morale nu sint importante si ca educatia nu conteaza. De ce sintem surprinsi?

  7. nelutica zice:

    Nici eu nu sunt de acord cu tine pentru ca esti asa radicala si nu ai dreptate decat partial, cum am mai spus.
    Nu statul a produs prosti, ei nu si-au dat niciun interes, greseala este ca au fost trecuti prea indulgent.
    Daca vrei sa stii, si in invatamantul de stat se imbina metode moderne, cu cele traditionale, chiar daca intr-o mai mica masura. De asemenea sunt si after school, si step by step si scoli de vara la stat, unde copiii sunt familiarizati si cu alte metode.
    Sunt curioasa sa aflu daca tu esti un produs al scolii de stat sau privat, de contesti total scoala de stat.

  8. Cristina zice:

    Daca scoala nu si-a dat interesul sa invete copiii, a cui vina este? A statului, reprezentata prin scoli.

    Daca prostii au fost trecuti prea indulgent, a cui vina este? A statului, reprezentata prin scoli.

    Nu conteaza cite si ce fel de metode se folosesc in scoli, faptul ca statul detine monopol spune un lucru: vrea control.

    Sint un produs al scolii de stat, de aceea stiu ce fel de sistem este. Cum se poate numi un sistem unde ti se spune ce sa gindesti? Daca cumva indraznesti sa gindesti diferit esti penalizat prin note.

    Si de unde si-a luat statul dreptul sa educe copiii? De ce crede lumea ca numai statul stie sa educe? Daca sint parinti care nu sint multumiti de ceea ce statul numeste educatie, ce pot sa faca? Nimic! De ce nu le da dreptul sa-si educe copiii asa cum vor? Pentru ca vor control.

    Eu propun libertate in educatie. Cine vrea sa se foloseasca de scolile statului, s-o faca. Cine vrea sa se foloseasca de scolile private, s-o faca, fara ca statul sa aibe un cuvint in felul lor de functionare. Iar cine doreste sa-si educe copiii la domiciliu, s-o faca, fara ca statul sa puna piedici.

    Ce e gresit in aceasta abordare?

  9. nelutica zice:

    Abordarea ta prea radicala e gresita, parerea mea e ca ai partial dreptate si am argumentat aceasta. Statul educa indivizii, dar in primul rand acestia trebuie sa aiba o minima educatie din familie, foarte importanta si apoi sa fie si autodidacti daca vor educatie, intr-adevar.
    In al doilea rand, educatia la domiciliu se poate face permanent, poti studia de unul singur si in paralelesa mergi sa frecventezi invcatamantul de stat. Daca stam si ne gandim bine, orice sistem isi are practicile sale de manipulare, nu numai cele de stat!
    Lumea nu crede ca numai statul stie sa educe, nu are incredere in sistemul privat din Romania pentru ca e slab, aproape inexistent ca eficienta si asta nu din vina invatamantului de stat.
    Daca parintii sunt nemultumiti de felul cum statul le educa odraslele, atunci ei pot apela la scoli particulare ca experiment, le pot pune la dispozitie carti din diverse domenii, ii pot da la Cercuri de pictura, muzica etc. si ii poot indemna sa studieze si singuri pentru a se educa mai bine. Cred ca cel mai important este sa vrei sa te educi, sa iti depasesti hibele si nu sa dai vina pe altii pentru esecurile tale, ca persoana (vorbesc la modul general, cred ca ti-ai dat seama).
    Consider ca in primul rand familia este cea care coordoneaza, la inceput, activitatea individului iar esecul in educatie se datoreaza, in mare parte si indolentei parintilor.

Lasă un răspuns către Cristina Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.